Talen Verhalen | uitvoerder Jacob Slager 

‘Eerlijk gezegd was ik meteen onder de indruk van de entourage rondom Talen’

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: in de 9 jaar dat Jacob Slager bij Talen werkt, rijdt hij elke dag fluitend van en naar het project waar hij op dat moment werkzaam is. Waarom? Omdat deze nuchtere Fries zijn werkzaamheden als uitvoerder onder controle heeft, mede dankzij de ondersteuning van zijn projectteam en digitale voorzieningen zoals KYP en homeDNA. En dat zorgt niet alleen voor rust op de bouwplaats, maar ook voor tevreden vaklieden, onderaannemers, bewoners én opdrachtgevers. ‘Door hen te ontzorgen, creëren we vertrouwen.’

Het is 2014 als Leeuwarder Jacob Slager (45 jaar) voor het eerst voor Talen gaat werken. Op dat moment heeft hij een eigen schildersbedrijf en een paar medewerkers in dienst. ‘Vanuit Talen kreeg ik de vraag om mee te werken aan een project in mijn woonplaats en eerlijk gezegd was ik meteen onder de indruk van het familiebedrijf. Op de een of andere manier klopte het plaatje dat ik op de bouwplaats zag. De werkplek zag er verzorgd uit. Er werd netjes met de vaklieden omgegaan. Daarnaast ging het om een aanzienlijk project en ik ben iemand die van massa houdt. Kortom, de hele entourage rondom Talen beviel me meteen.’

Vaste aanstelling als teamleider

De waardering blijkt wederzijds. Jacob krijgt een vervolgproject als zelfstandig ondernemer en niet veel later vraagt zijn projectleider of hij niet als teamleider in vaste dienst bij Talen wil komen werken. ‘Eerlijk gezegd heb ik daar geen nacht over hoeven nadenken. Ik ben een ambitieus persoon die altijd wil doorgroeien. En het liefst bij een bedrijf waar ik me 100 procent op mijn plek voel. En dat was en is het geval bij Talen. Waar dat aan ligt? Zelf ben ik een perfectionist die altijd in controle wil zijn. Bij Talen werk ik met collega’s en digitale voorzieningen die dit mogelijk maken.’

Rust op de bouwplaats

Ten eerste doelt Jacob op de samenwerking in het projectteam met zijn projectcoördinator, projectleider en de bewonersbegeleider. ‘Samen bespreken we per project welke uitdagingen er zijn en waar ik als uitvoerder speciaal op moet letten. De begeleiding van deze collega’s is voor mij heel belangrijk. Daarnaast kan ik bij mijn werkzaamheden gebruik maken van digitale voorzieningen zoals homeDNA en KYP Project. Deze apps zijn als het ware een online bouwplaats waarin ik alle werkzaamheden, afspraken, bestellingen en bijvoorbeeld opleveringen kan verwerken. Het grote voordeel is van KYP is dat de app voor alle projectpartners – inclusief de opdrachtgever – toegankelijk is, zodat iedereen precies weet wat er wanneer moet gebeuren. Hierdoor besparen we samen veel tijd, geld en gedoe. Sterker nog, mede dankzij dit soort digitale hulpmiddelen werken we veel efficiënter, voorkomen we falen en zorgen we voor rust op de bouwplaats.’

Tevreden gezichten

Wie in Sneek een rondje maakt over de bouwplaats waar Jacob op dit moment een project uitvoert, ervaart dat hij gelijk heeft. In plaats van hectiek heerst hier rust. Terwijl er toch bijna 60 man aan het werk is en bij 175 woningen groot onderhoud wordt uitgevoerd. Jacob weet hoe dit komt. ‘De vaklieden werken met vaste teams en weten dagelijks precies wat er van hen wordt verwacht. Juist dat inzicht en overzicht zorgt ervoor dat ze met een glimlach hun werk uitvoeren.’ Een bijkomend voordeel is dat ook opdrachtgever Accolade op afstand tot in detail kan zien hoe het project verloopt. ‘Op die manier ontzorgen we een opdrachtgever. En niet onbelangrijk, door dat duidelijke overzicht van de geplande werkzaamheden kan ik ook de bewoners van de woningen precies vertellen waar ze aan toe zijn. Dit verwachtingsmanagement is goud waard voor een harmonieuze oplevering van een project.’

Professioneel en transparant

Zonder te overdrijven, wil Jacob nogmaals benadrukken dat hij positief verrast is over de professionele en transparante aanpak van Talen. ‘Als uitvoerder en dus werknemer, maar ook als een van de 5 leden van de ondernemingsraad. We krijgen de vrijheid om elk mogelijk onderwerp in het bedrijf aan te kaarten en ik merk dat we worden gezien en gehoord. In mijn ogen is dat typerend voor een familiebedrijf dat samen met haar medewerkers in control is en ook in de toekomst wil blijven.’

‘Als OR krijgen we de vrijheid om elk onderwerp aan te kaarten. Ik merk dat we gezien en gehoord worden’