Ronny Peters
Leer­ling­be­ge­lei­der

“Als ik iets doe, wil ik ’t goed doen. Die drive wil ik doorgeven.”

Ronny Peters heeft hart voor zijn vak. En minstens zoveel hart voor zijn leerlingschilders. Als leerlingbegelei­der deelt hij zijn kennis en ervaring graag. En met een doel. “Ik wil de jongens opleiden tot echte vakmannen. Goed werk kunnen leveren én plezier hebben in het werk, daar gaat het om.”

“Vakwerk leer je in de praktijk, zo vindt Ronny. Ervaring krijg je immers door te doen. En door mee te kijken met de vakmensen die het klappen van de zweep kennen. “Natuurlijk vertel ik de jongens hoe je een deur het best en het mooist schildert, maar ik laat het ze vooral zién. De meesten hebben het zelf al aardig in de vingers, want ze hebben talent. Soms zie ik ze bezig en als ik vind dat het beter of handiger kan, dan neem ik de kwast even over en laat ik zien hoe ik het doe. Ik vind het mooi dat, als ik ze later weer aan het werk zie, ze het dan ook werkelijk uitvoeren zoals ik het ze leerde.”

Thuis in hun vak én bij Talen

Volgens Ronny is het doorgeven van ervaring de mooiste kant van zijn werk. Er zijn veel meer redenen waarom hij zich zo op z’n plek voelt in zijn werk, maar het delen van kennis is toch wel de kern van zijn rol als leerlingbegeleider. “De leerlingen leren veel op school, maar ze krijgen het werk pas écht in de vingers wanneer ze bij ons komen. Bovendien zie ik ze vanaf dag één als volwaardige collega’s, want dat zijn ze. De jongens groeien op die manier in het bedrijf Talen en in onze manier van werken. Voelen ze zich thuis dan blijven ze na het behalen van hun diploma bij ons werken. Dat is fantastisch voor hen en voor ons.”

“Als je iemand enthousiast maakt, word je dat zelf ook. Zo ontstaat er een flow en lever je samen het beste werk.”

Kansen bieden en kansen grijpen, daar gaat het om, aldus Ronny. Dat betekent als bedrijf actief bezig zijn met het opleiden van de leerlingen. “Daar ben ik heel bewust mee bezig. Ik vind het belangrijk dat de jongens het vak zo breed mogelijk beheersen. Als het kan zetten we ze in op projecten waar ze meer mogen en kunnen doen dan schilderen. Schaven, frezen, glaszetten, deuren afhangen… Weten ze hoe het werkt, dan kunnen ze het zelf en hoeft er niet voor elke kleine klus een timmerman of andere specialist te komen. Daarnaast worden ze breder inzetbaar en als het even kan allround vakman. Dat is win-win voor iedereen.”

Samen goed werk leveren

Naast ontwikkelen en groeien, staat ook plezier in het werk hoog op het lijstje van Ronny. Want als er plezier is op de werkvloer heeft dat effect op alles en iedereen. “Ik probeer het altijd zo leuk en interessant mogelijk te maken voor m’n leerlingen en collega’s. Daar worden ze enthousiast van en dat word ik dan zelf ook. Uit die wisselwerking ontstaat een fijne flow. Werk je prettig dan lever je samen mooi en vooral goed werk. En daar is het toch uiteindelijk om te doen!”