Ingrid Aarts
Bewonersbegeleider

“Een project staat of valt met een goede communicatie.”

“Voorbereiding, communicatie en een persoonlijke benadering; dat is waar het om draait in mijn werk als bewonersbegeleider. Tijdens een inloopavond worden de bewoners uitgebreid geïnformeerd over de plannen voor renovatie. Op zo’n moment, maar natuurlijk ook tijdens de rest van het traject, fungeer ik als aanspreekpunt voor de bewoners. Daarnaast ben ik de schakel tussen de bewoners en de opdrachtgever. Tijdens het project werk ik ook samen met de opdrachtgever, die lijntjes zijn kort. Dat is prettig; we kunnen snel schakelen en eventuele problemen gelijk oplossen.

Goed luisteren
Wat ik belangrijk vind in het contact met de bewoners is eerlijkheid. We zijn duidelijk over wat er gaat gebeuren. Bewoners willen weten waar ze aan toe zijn, dan kun je niet alleen met een mooi verhaal aankomen. Natuurlijk krijgen ze iets heel moois terug voor de mogelijke overlast die een renovatie met zich meebrengt; het huis wordt niet alleen mooier, maar ook energiezuiniger. De energierekening gaat daardoor omlaag. Door goed te luisteren naar de bewoners en samen het gesprek aan te gaan, kan een negatieve gedachte worden omgebogen naar een positieve ervaring.

Over de streep
Ik heb weleens meegemaakt dat een gezin met vier kinderen absoluut niet achter een renovatie stond. Ze hadden dan ook niet getekend voor het 70%-traject. Uiteindelijk steunde een groot deel van de bewoners de plannen, dus ging de renovatie door. Toen ben ik nog een keer met het gezin in gesprek gegaan. In het begin ging dat heel stroef, maar stap voor stap werd het contact beter. Ze vonden het moeilijk dat er van alles in hun huis gebeurde. We hebben toen goede afspraken gemaakt en ik heb een logeerwoning voor ze geregeld. Daarmee trok ik ze over de streep. Sterker nog; ze waren me dankbaar!

Tijdens de renovatiewerkzaamheden ben ik voortdurend zichtbaar in de wijk. Bewoners moeten geen drempel ervaren om naar mij toe te komen. Samen zorgen we ervoor dat het contact en de communicatie rondom de renovatie op rolletjes verloopt. En als er toch wat is? Dan weet iedereen mij te vinden!”