Conny Martens: ‘Bij Talen zien we de toegevoegde waarde van bewonersparticipatie’

Als een van de zes bewonersbegeleiders bij Talen Vastgoedonderhoud speelt Conny Martens een belangrijke rol bij groot onderhoud- en renovatieprojecten. Zij is namelijk de schakel tussen Talen, de opdrachtgever en de bewoners. Conny vindt het belangrijk om de bewoners al voor de uitvoering van de werkzaamheden bij het project te betrekken, zodat zij zich gezien en gehoord voelen. ‘Door de wensen, klachten en ideeën van de bewoners in het onderhoudsplan mee te nemen, zijn zij niet alleen eerder geneigd om akkoord te geven op het onderhoudsplan. De werkzaamheden verlopen ook soepeler én het woon- en leefklimaat wordt optimaal verbeterd. En daar zijn zowel de bewoners, mijn collega’s als onze opdrachtgevers heel blij mee.’

‘Ik breng bewoners al vroegtijdig op de hoogte over het onderhoud aan hun woning, zodat zij precies weten wat hen wanneer te wachten staat’

Al haar hele leven heeft Conny Martens affiniteit met bouwen en wonen. Niet gek, want ze groeit op als dochter van een aannemer en mocht regelmatig mee naar bouw- en timmerklussen. Van daaruit ontstaat haar belangstelling voor de volkshuisvesting. Na de havo volgt Conny de opleiding Facilitaire Dienstverlening, met als specialisatie Volkshuisvesting en Stadsvernieuwing. ‘Mijn eerste baantje was bij een kleine woningcorporatie in Nijmegen, waar ik in de verhuur zat. Vervolgens heb ik 18 jaar bij woningcorporatie Vivare gewerkt als rayonmedewerker Verhuur, woonconsulent en projectconsulent Vastgoed. In die laatste functie had ik veelvuldig contact met huurders, zodat ik snel op eventuele weerstand kon anticiperen en projecten op tijd gerealiseerd werden. Daar heb ik heel veel van geleerd.’

Meepraten en meebeslissen
Deze kennis en ervaringen zet Conny inmiddels alweer zes jaar in voor Talen. Als bewonersbegeleider zorgt zij ervoor dat bewoners vroegtijdig op de hoogte worden gebracht over het onderhoud aan hun woning, zodat zij precies weten wat hen wanneer te wachten staat. ‘Bij Berkenhof in Wijchen vindt bijvoorbeeld groot onderhoud plaats aan 42 woningen die in de jaren ’80 zijn gebouwd. Zo worden de daken geïsoleerd en de dakpannen vervangen, de vloeren en muren geïsoleerd, het houtwerk geschilderd en de hekwerken vervangen. En er komt een nieuwe galerijvloer. Je kan je voorstellen dat dit voor de bewoners van de huurwoningen een grote impact heeft, omdat zij zo’n project niet gewend zijn. Daarom hebben we al een jaar geleden samen met de wijkadviseur van opdrachtgever Talis een zogeheten wijkschouw en bewonersinterviews uitgevoerd. Dit houdt in dat we een aantal bewoners vroegen naar hun klachten, ideeën en wensen. De input namen we vervolgens mee tijdens het opstellen van het onderhoudsplan.’

Verwachtingsmanagement
Hiermee houdt de communicatie met de bewoners niet op. Integendeel. Na de wijkschouw ontvingen de bewoners een brochure met daarin informatie over het onderhoudsplan. Vervolgens kregen zij tijdens een informatiebijeenkomst de mogelijkheid om vragen te stellen. ‘Na die bijeenkomst bezocht ik samen met onze uitvoerder alle 42 woningen. Terwijl de uitvoerder de technische staat van een woning in kaart bracht, ging ik met de bewoner(s) in gesprek om de persoonlijke situatie en eventuele zorgen of wensen te achterhalen. Zijn er bijvoorbeeld huisdieren aanwezig en waar blijven zij tijdens de werkzaamheden? En hoe regelen we dat onze medewerkers binnen aan de slag kunnen?’ Na dit bezoek maakte Conny voor alle bewoners een heldere planning, zodat zij precies weten wat hen wanneer te wachten staat. Dankzij deze aanpak tekende bijna 90 procent van de bewoners het akkoord voor het onderhoudsplan, terwijl minimaal 70 procent vereist is. ‘Door de verwachtingen te managen, voorkomen we bovendien misverstanden en eventuele overlast. Daardoor verloopt het werk soepeler. En mede dankzij de input van de bewoners wordt het woon- en leefklimaat optimaal verbeterd. Het project Berkenhof duurt naar alle waarschijnlijkheid zo’n vier maanden. In die periode ben ik, samen met de uitvoerder, het aanspreekpunt en de belangenbehartiger voor bewoners, zodat het project naar ieders tevredenheid verloopt. Dat vind ik echt superleuk.’

Samenwerken aan woongenot
Uit alles blijkt dat Conny als bewonersbegeleider bij Talen helemaal op haar plek zit. ‘Dat heeft met meerdere zaken te maken. Zo heb ik leuk en uitdagend werk en kan ik mijn kennis en ervaringen inzetten. Ik vind het fijn dat er een begin en een eind aan een project zit. Ik heb korte lijntjes met de opdrachtgever, de uitvoerder, de projectleider, de werkvoorbereider, de mannen op de bouw en de bewoners, waardoor ik me als een spin in het web voel. Samen zorgen we ervoor dat de woningen worden opgeknapt, meer comfort krijgen en energiezuiniger worden. Bovendien krijgt de wijk in zijn geheel een opfrisbeurt. Hierdoor kunnen de bewoners de komende jaren prettig in hun huis blijven wonen en dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.’

Gerelateerde berichten

Duurzaam isoleren met hennep

-

Talen Vastgoedonderhoud behaalt hoogste trede op PSO-ladder

- Talen Vastgoedonderhoud behaalt trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Daar zijn we bijzonder trots op. Helemaal omdat we het certificaat voor het eerst hebben aangevraagd en meteen de hoogste onderscheiding behalen! Uit de toetsing blijkt dat we op een kwalitatief uitstekende wijze werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en aan veel leerlingen en stagiaires een leerwerkplek. Daarmee levert Talen op een duurzame manier een bovengemiddelde bijdrage aan sociaal ondernemen.

‘Talen stimuleert mij om me verder te ontwikkelen’

- Manager bedrijfsbureau Pepijn Harleman zit helemaal op zijn plek bij Talen Vastgoedonderhoud. Hij gedijt goed bij de normen en waarden die binnen het familiebedrijf gelden.

Zoeken binnen Talen