Maak kennis met projectleider André van Doornik

Geplaatst op 1 augustus 2018

André van Doornik
Projectleider

“Mijn doel? Dat de bewoners het leuk vinden dat we er waren.”

We ontmoeten André in ‘zijn natuurlijke omgeving’: op locatie. Deze keer een omvangrijk renovatieproject aan de Garietstraat in Amersfoort. Het project zit in de laatste fase en zijn werk zit er hier bijna op. Een fiks project: dat vraagt om voorbereiding en aandacht, aldus André.

“Dit is waar ik het voor doe”, begint André. “De buitenkant van het gebouw ziet er top uit en de woningen zijn helemaal up-to-date. Alles kan weer jaren mee. Een grote verbetering dus. Voor de buurt, de woningen en, wat voor mij voorop staat, het comfort én woongenot van de bewoners.”

Alle neuzen dezelfde kant op
Dat er heel wat nodig is om een project met succes af te ronden, weet André als projectleider maar al te goed. Het vraagt voorbereiding, planning en aandacht. “Voordat ik echt aan de slag ga, dus werkelijk met de uitvoering start, werk ik al lange tijd aan de voorbereiding. Ook hier geldt: een goed begin is het halve werk. Weten waar je aan begint en weten wat je doet dus. Dat is sowieso de mentaliteit die we hier hebben en delen.”

“Weten waar je aan begint en
wat je doet. Dat is echt onze mentaliteit.”

Goed voorbereid aan de slag gaan, is dat iets wat bij de bouw hoort of is het echt een ‘Talen-ding’? Daar heeft André duidelijke ideeën over: “Wij zijn ‘doeners die denken’, dat staat niet zomaar onder ons logo. Het betekent echt iets, en we delen het ook met elkaar. Ik draag het in elk geval uit naar de mensen met wie ik werk, ook richting inleners en onderaannemers. Hoewel ik ze als echte collega’s zie, zijn ze vaak een andere manier van werken gewend. Gaan we met elkaar aan de slag, dan wil ik alle neuzen dezelfde kant op hebben.”

Fluitend aan het werk
Volgens André loopt het werk het best als iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft en wanneer alle medewerkers het naar hun zin hebben. “Dat voelen de bewoners ook. Mijn doel is dan ook dat zij het leuk vinden dat we er waren. En dat begint naar mijn idee met het winnen van vertrouwen.” Dat lukt vrijwel altijd door te doen wat je zegt, aldus André. Maak je afspraken met bewoners en kom je deze na, dan win je het vertrouwen en zetten bewoners hun deur open.”

“Doen wat je zegt, dat wekt vertrouwen.”

“Wij hebben de bewoners nodig en andersom”, legt André uit. “Maar vergeet niet: wij hebben de bewoners harder nodig dan zij ons. We werken in de woningen terwijl zij er zijn, hun levens moeten zoveel mogelijk ongestoord doorgaan. We moeten het dus zo organiseren dat de bewoners begrijpen wat we komen doen en dat we in hun woningen mógen zijn. Regelen we het aan de voorkant niet goed en wekken we irritatie op bij de bewoners, dan hebben we geen kans van slagen.”

Het gaat uiteindelijk dus altijd om mensen, om goed contact en om oprechte aandacht. Daarvan is André overtuigd. “Natuurlijk, het rendement van onze projecten staat ook hoog in het vaandel, maar ik ben fluitend aan het werk op het moment dat de bewoners snappen wat er gaat gebeuren en ze er vertrouwen in hebben. Dat is wat we allemaal het liefst willen.”

Talen Vastgoedonderhoud behoort tot de top van de beste werkgevers van 2017/2018.