Ingrid Aarts en Marit Boers
bewonersbegeleiders

“Een bewoner die gelukkig is met het resultaat.
Daar worden wij blij van.”

Tevreden en blije bewoners staan bij onderhoud in bewoonde staat voorop. Voor bewonersbegeleiders Ingrid en Marit is het de voornaamste en dagelijkse missie. Hoe winnen zij het vertrouwen van de bewoners bij wie ze aankloppen voor de renovatie van hun huis én thuis?

“We denken en kijken vanaf het eerste begin mee door de ogen van de bewoners en nemen hun wensen en vragen als uitgangspunten”, vertelt Ingrid. “Daar is het ons als bewonersbegeleiders om te doen, we zijn er immers voor de bewoners.” Marit vult aan: “Natuurlijk hebben wij ook onze belangen. Een tevreden bewoner – iemand die goed voorbereid en geïnformeerd is – werkt over het algemeen fijn mee. Daardoor kunnen alle werkzaamheden in de woning goed uitgevoerd worden. Dat is in het belang van het project en van onze collega’s op de werkvloer, maar wij denken vooral in het belang van de bewoner.”

Luisteren naar mensen en wensen

Al vóór de start van een project bezoeken Ingrid en Marit elke bewoner. Ze komen dus werkelijk bij de mensen thuis, in de privé-omgeving. “Op die manier zien en proeven we perfect hoe de situatie is. Bovendien is er persoonlijk contact met de bewoners. Dat laatste is heel belangrijk, want daarmee laten we zien dat we werkelijk naar ze luisteren en iets doen met wat ze wensen en wat ze ons toevertrouwen.”

“Wij bieden de bewoners een luisterend oor en helpende hand.”

Als bewonersbegeleider sta je dicht bij mensen. Je moeten iemands vertrouwen kunnen winnen, goed kunnen luisteren en begrijpen wat er voor de bewoner toe doet. Zo’n rol moet wél bij je passen. “Klopt. Je moet een sterk empathisch vermogen hebben, je moet mensen en wensen kunnen aanvoelen. Een grote schoenmaat is trouwens ook handig, want je moet stevig in je schoenen staan. We komt bij veel verschillende mensen thuis. Dat betekent soms ook weerstand, moeilijke gesprekken en best eens een lastige situatie.”

Opstaan voor de bewoners

Bij de mensen thuis komen, betekent dus niet dat er altijd een kop koffie en een gevulde koek voor jullie klaarstaan? “Dat zou ons werk heel makkelijk maken… Nee, we treffen ook situaties aan die verdrietig of schrijnend zijn. We zien soms dingen die zelfs de woningcorporatie niet weet of kan weten. Daarin hebben wij dan een signalerende rol. Dat is een grote verantwoordelijkheid die we heel serieus nemen binnen de vele taken die we als bewonersbegeleiders hebben.”

Een functie met veel kanten dus, waarvan sommige pittig en droevig. Volgens Marit en Ingrid is hun job vooral waardevol en heel leuk. “Waar ik happy van wordt, is als je uiteindelijk een dankbare bewoner hebt die gelukkig is met het resultaat”, vertelt Ingrid. “Iemand die echt blij is met alle begeleiding die we hebben gegeven. Het geeft veel voldoening als blijkt dat wij in onze rol van meerwaarde zijn geweest voor de bewoners.”

Zo ziet Marit het ook: “Wat ik daarnaast mooi vindt, is dat we binnen het projectteam de ruimte krijgen om op te staan als we het ergens niet mee eens zijn. Daarmee kunnen wij vanuit de optiek van de bewoner het project nog efficiënter en vriendelijker laten verlopen.” Ingrid vult lachend aan: “Ja, we hebben dus invloed op de projecten en dat is, naast waardevol, natuurlijk best stoer in die mannenwereld waarin we werken!”